Reálné využití AI nástrojů v PPC reklamě pro váš eshop
Na Czech Online Expo 2024 jsem ukázal, jak AI reálně využít v PPC reklamě. Od analýzy dat, přes optimalizaci feedů až po tvorbu textů a vizuálů. Žádné teorie, ale nástroje, které můžete nasadit hned.

Ve středu 28.2. jsem měl tu čest přednášek na COE 2024 před více než 450 diváky o tom, jak mohou využít AI nástroje pro správu jejich PPC kampaní a jak pomocí nich ušetřit, nebo ideálně vydělat, peníze. Tento článek tak bude volný přepis mojí přednášky.Odkaz na celou mojí prezentaci na SlideShare ZDE
Byl jsem si vědom toho, že se v sále budou nacházet jak PPCčkaři, tak majitelé eshopů a webů. Zároveň vím, že snaha vyhovět jedné skupině zákonitě eliminuje zájem druhé skupiny. Jednoduše, co je pro PPCčkaře jasná věc, může pro běžného managera eshopu být super zajímavá novinka. A naopak.
Najít průsečík, abych půlku sálu nenudil byla poměrně výzva. Dle zpětné vazby se mi to asi povedlo. Přednáška byla s hodnocením 4,8 jednou z nejlepších z celého Czech Online Expa a desítky povzbudivých zpráv na Linkedinu mě utvrzuje v tom, že to mělo smysl 🙂

Obsah přednášky:
- Průzkum využití AI mezi PPC Specialisty
- Reálné využití AI nástrojů pro váš eshop/web
- Optimalizace produktových fotek
- Optimalizace textů reklam a produktových popisků
- Analýza dat
- Tvorba PPC bannerů (a reálná očekávání)
- Scripty, regulární výrazy, vzorečky
- Brainstorming Ideas
- Jak bude vypadat budoucnost AI nástrojů pro PPCčkaře?
- Kde AI selhává

Průzkum využití AI mezi PPC Specialisty
První otázkou jsem se snažil zjistit, jaké nástroje si PPCčkaři vyzkoušeli. Nejen k PPCčkům, ale obecně k čemukoliv. Dle očekávání si již všichni vyzkoušeli ChatGPT. Přibližně polovina lidí pak vyzkoušela nějaké grafické nástroje typu Midjourney nebo Dall-e a stejně tak polovina lidí vyzkoušela jiné chatovací nástroje od Googlu nebo Microsoftu.

V druhé otázce jsem zjišťoval, které z těch nástrojů, které PPCčkaři vyzkoušeli v první otázce, následně používají pro svojí práci PPC Specialisty. A zde je hezky vidět, že ač nástrojů vyzkoušeli celou řadu, pro práci PPCčkaře zůstávají prakticky pouze u ChatGPT.

Třetí otázka pro mě byla stěžejní. Trochu mě totiž trápilo, že ač se o AI nástrojích mluví dnes a denně na všech frontách, já jsem je do své každodenní workflow zakomponovat nedokázal. Na grafu níže bych patřil někam do žlutého trojúhelníku. A zajímalo mě, kolik procent PPCčkařů využívá AI nástroje denně. Dle odpovědí přibližně 30 %. Ve svém článku z PPC Campu 2023 jsem vysvětloval, proč tomu tak je.

V poslední otázce jsem se ptal na to, k čemu tyto nástroje využívají. Vzhledem k tomu, že většina využití probíhá v ChatGPT není překvapením, AI používají hlavně pro práci s textem. Tvorba textů do reklam, klíčová slova, reporting, komunikace s klienty.

Hlavní změnou oproti minulému roku pak bylo to, že lidé začali ChatGPT využívat jako takového svého konzultačního parťáka. Tato možnost se meziročně výrazně zlepšila díky tomu, že ChatGPT můžete nabriefovat svými daty (skrz Custom Instructions nebo Custom GPT). Otevírá to tak úplně nové možnosti jak s tímto nástrojem pracovat personalisovaně pro váš eshop nebo pro vaše klienty.
Co se naopak vůbec nezměnilo je frekvence využití AI toolů u PPCčkařů. Zde bych očekával velký posun v denní frekvenci využití tím, jak je tu AI delší dobu, vznikají nové nástroje a všude se o tom mluví. Realita je taková, že AI nástroje využívá denně přibližně 30 % PPCčkařů a stejně tomu bylo i před rokem.
Reálné využití AI nástrojů pro váš eshop/web
Jak využívat AI nástroje jsem rozdělil do několika tematických bloků:
- Analýza klíčových slov
- Optimalizace produktových fotek
- Optimalizace textů reklam a produktových popisků
- Analýza dat
- Tvorba PPC bannerů (a reálná očekávání)
- Scripty, regulární výrazy, vzorečky
- Brainstorming Ideas
Analýza klíčových slov
Nástroj Filipa Podstavce keyworkmonkey.io je naprostá pecka. Stále vidím spousty klientů, jak si nechávají zpracovávat klíčovky za desítky tisíc Kč a pak s nimi téměř nepracují. Za zlomek ceny můžete mít klíčovku z tohoto AI nástroje a pro účely PPC kampaní bude plně dostačující.

Optimalizace produktových fotek
Pokud si chcete upravit jednu fotku, není to problém. AI nástrojů na úpravu fotek je hromada. Problém je, když chcete hromadně upravit produktové fotky pro celý váš XML feed. Třeba 3000 fotek. Pak už budete potřebovat nějaký automatizační nástroj typu Feed Image Editor od Mergado.cz.

U tohoto použití se obávám, že Mergado dřív nebo později dostane malinko přes prsty. Google pomalu rolluje do Google Merchant Center svůj nástroj Product Studio a v rámci něj si budete schopni hromadně upravovat vaše produktové fotky na pár kliknutí. Přesně to, co nyní řešíte v Mergadu.

Optimalizace textů reklam a produktových popisků
Podobně jako u tvorby fotek není dneska problém vytvořit pomocí AI téměř jakékoliv texty. Problém je, když jich chcete vytvořit 3000 pro každý váš produkt na eshopu.

Mergado.cz si pro tyto účely připravilo nástroj Clicking Goat, kde se do promptu dynamicky propisují informace z vašeho XML feedu. Dostanete tak 3000 unikátních popisků stejně jako je unikátní každý váš produkt.
Analýza dat
Velký posun ChatGPT udělal s příchodem nástroje ChatGPT Code Interpreter a možností nahrávat soubory.

Živě si pamatuji jak po internetu kolovaly návody, kde jsi si vykopírovali tabulku z Google Analytics a absolutně bez formátování jste jí flákli do textového pole ChatGPT a promptovali něco ve smyslu: “zde máš data za poslední měsíc, řekni mi, co mám dělat příští měsíc“. No úplný nesmysl.
Dnes si jako člověk vyexportujete data z Google Analytics do nějakého souboru, který prostě nahrajete ChatGPT a řeknete tomuto nástroji, co chcete aby dělal, jaká data má vizualizovat, jestli chcete něco vypočítat, predikovat apod. Nástroj může tento dokument dokonce upravit a dát vám upravený soubor ke stažení.
Tvorba PPC bannerů (a reálná očekávání)
Asi nejpovedenější AI nástroj pro tvorbu bannerů je v tuhle chvíli AdCreative.ai. Ačkoliv mám k němu velké výhrady, které brání skutečnému použití na reálných klientech. Hlavní problém mám s absencí editace vygenerovaných bannerů. Jste tak vyloženě závislí na tom, co vám tento nástroj vygeneruje a buď ber nebo nech být.

V praxi pak generujete a generuje a s výsledkem nejste stále spokojení. Platíte pouze za stažené bannery, to je v pohodě, ale i tak možnost editace chybí. V praxi se mi osvědčil nástroj Creatopy.com, což sice není úplně AI tool, ale má AI funkce.

Tento nástroj slouží pro automatizovanou hromadnou tvorbu bannerů. Nástroj ví, k čemu slouží který prvek na banneru. Změníte tak text na tlačítku u jednoho banneru a změní se text na tlačítkách všech bannerů. V praxi vám grafik připraví 3 sady bannerů za které jednorázově zaplatíte a následně s tím můžete pracovat sami.
Scripty, regulární výrazy, vzorečky
Když jsem svůj průzkum mezi PPCčkaři dělal v minulém roce, tak téměř nikdo nepoužíval AI nástroje pro tvorbu scriptů, regulárů, vzorečků do Spreadsheetů apod. Dnes AI nástroje k těmto účelům používá 35 % dotázaných.

Dává to maximální smysl. Nefunguje vám vzoreček ve Spreadsheetech? Prostě ho CTRL C CTRL V vložíte do ChatGPT a nástroj vám vzoreček opraví. Podobně tvorba scriptů. Zde nepočítejte s tím, že by vám na první dobrou vyjel funkční script. Obvykle to chce řadu iterací, ale s trochou trpělivosti i člověk neznalý scriptování může vytvořit funkční scripty.
Brainstorming Ideas
Kapitola sama o sobě je něco, co jsem pracovně nazval Brainstorming Ideas. Díky tomu, že do ChatGPT můžete nahrát jakékoliv podklady o vaší firmě, vašich zákaznících, USP, konkurenci, cokoliv, můžete se ptát na personalizovaná doporučení. To otevírá úplně nové dveře využití tohoto nástroje a nevidím se, že toho markeťáci využívají.

Když tohle prezentuji, vždy padne otázka bezpečnosti a strach o data. Upřímně? Asi bych zde super citlivá data nenahrával. V ChatGPT máte sice zaškrtávátko, že nechcete data poskytnout dále, ale věřte tomu. Myslím, že se chápeme.
Jak bude vypadat budoucnost AI nástrojů pro PPCčkaře?
Vidím jasný trend v tom, že nebudeme chodit s každým požadavkem do ChatGPT, ale funkce se budou nativně objevovat v nástrojích, které denně používáme. Vzoreček do Spreadsheetů si nebudete chodit opravit do ChatGPT, ale prostě přímo ve Spreadsheetech bude AI funkce pro opravu vzorečků.
Pro PPCčkaře vzniknou AI úpravy XML feedů přímo v Google Merchant Centru. Nebudete chodit do Mergada hromadně upscalovat obrázky. Prostě to uděláte přímo v GMC. Tohle se již děje v Google Ads a bude se to dít čím dál častěji.
A toto není otázka pouze PPCček, ale všech nástrojů, které denně používáme. AI funkce budou vznikat nativně ve Spreadsheetech, Google Dokumentech, Gmailu, Business manageru i Instagramu. Tyto nástroje vás chtějí udržet ve svém ekosystému a nechtějí, abyste chodili do nástrojů třetích. Zároveň všechny tyto nástroje vyvíjí firmy, které výrazně šlapou do AI.
Kde AI selhává
Velmi rád říkám, že AI je super, pokud chcete vytvořit průměrné texty za nadprůměrně dobrý čas. Což bezesporu má svoje využití. Problém nastává, pokud chcete vytvořit nadprůměrně dobré texty.
Pokud se bavíme o reklamních textech, tak zde chcete často pracovat s velmi jemnými nuancemi, brandovými prvky, tonalitou, slangem, dvojsmysly, narážky na věci z minulosti.
Tohle v AI prostě budete promptovat tak dlouho, že se vám vyplatí si ty texty napsat sami, nebo zaplatit copywritera, ať vám texty napíše.

Podobné je to s novým trendem, který jsem pracovně nazval Brainstorming ideas. Jasně, na první nástřel je to super. Pomůže mi to zorientovat se v tématu. Pokud mám ale udělat důležité byznysové rozhodnutí, chci ho dělat na základě diskuze s profíky svých oborů, ideálně výzkumu, reálných dat, nikoliv na základě nabriefovaného toolu.
Závěrem
Celou svojí přednášku jsem koncipoval tak, že jsem ukázal reálné příklady využití, ale i to, kde můžete narazit. AI nástroje určitě nejsou samospásné a stále je potřeba používat hlavu.
Zároveň jsem chtěl ukázat, že pokud nevyužíváte AI nástroje denně, je to úplně v pohodě. Většina lidí nevyužívá AI nástroje denně. Ukázal jsem však příklady využití, kde vám tyto nástroje mohou skutečně ušetřit čas i peníze. Jen je potřeba vědět, že po nich můžete sáhnout, když na to přijde 🙂
Ať se daří! 🔥
Související články
Využití AI nástrojů pro PPC Specialisty #2
AI nástroje se za poslední měsíce zase posunuly. Některé jsou chytřejší, jiné pořád kreslí ruce se šesti prsty. Co se za čtvrt roku změnilo a které vychytávky už mají smysl pro PPC specialisty? Mrkněte na čerstvou aktualizaci z mojí přednášky na PPC Date.
PPC kurz pro Digisemestr Online
Od základů po pokročilé techniky. Krok za krokem založení prvních kampaní, vysvětlení základních pravidel PPC kampaní, jak si zefektivnit práci pomocí Google Ads Editoru a spousty dalšího.
Využití AI nástrojů pro PPC Specialisty
AI nástroje vlétly do marketingu i PPC reklam bez zaklepání. Ale jak je skutečně využívají PPC specialisté? Na PPC Campu jsem sdílel výsledky průzkumu i konkrétní tipy, kde AI opravdu šetří čas a kde má smysl ji zapojit. Pokud nechceš, aby ti ujel vlak, jsi tu správně! :)
PPC Podcast: Na volné noze s Jirkou Schafferem
Jak chutná život PPCčkaře na volné noze? První pozvání do PPC Podcastu jsem si nemohl nechat ujít. S Ladislavem Vitoušem jsme probrali začátky podnikání, cenotvorbu, radosti i strasti volné nohy. Pokud tě zajímá zákulisí freelance života v PPC světě, tenhle rozhovor by ti neměl uniknout!
Responzivní reklama ve vyhledávání – PPC CAMP
Responzivní reklamy (RSA) vzbuzují ve světě PPC spíš víc otázek než odpovědí. Na PPC Campu jsem se s nimi podíval na zoubek. Nejen teoreticky, ale hlavně datově. Výsledky mého testu na vzorku 70 000 prokliků ukázaly, kdy dávají smysl, kdy radši zůstat u klasiky a proč je „připnutí nadpisu“ trochu dvojsečná zbraň.
Jak výkonnostní reklamou generovat relevantní poptávky?
Více poptávek neznamená více byznysu. Pokud inzerujete na Googlu, Seznamu nebo Facebooku, možná už víte, že reklamní systémy se nezajímají o kvalitu kontaktů, které vám doručí. Vydělávají na kvantitě. V této případové studii vám ukážeme, jak jsme pro soutěž Nápad roku zkrotili algoritmy tak, aby přinášely více opravdu kvalitních přihlášek.
Jak zvýšit atraktivitu vašich textových inzerátů o 30 %?
Jak zaujmout reklamou i v komplikovaném B2B byznysu? V případové studii klienta 3+K Kraus ukazuji, jak pomocí Value Proposition Canvasu zvyšujeme atraktivitu textových PPC inzerátů a snižujeme cenu za proklik. Mrkněte, jak konkrétně útočíme na obavy i potřeby zákazníků. A jak to můžete udělat taky.
První rok budování agentury aneb splnil jsem cíle na 2024?
Shrnutí po roce od přechodu z freelancera na budování týmu seniorních PPC Specialistů. Vyhodnocení cílů z minulého roku, stanovení cílů na 2025